Svar.

Okej, då vet jag. Kanske jag ska passa på att berätta hela historian.. så att alla förstår! Ja, jag ska sluta rida Rocket. Kommer att rida honom tills slutet av december, på mitt eget villkor eftersom jag älskar att rida, något som jag vill hålla på med resten av mitt liv. Jag slutade rida på ridskola för 2 år sen, eftersom jag kände att jag inte fick ut någonting av det. Rocket är nu den senaste hästen jag ridit, han var ganska jobbig i början men har under tiden blivit bättre och bättre! Han är en jättego häst, men har sina stunder.

Första orsaken till varför jag började rida medryttarhäst är för att jag ville utvecklas mer inom ridningen. Jag älskar att träna, inte bara inom ridning utan alla sporter. Det jag gillar mest är att hoppa, vilket jag känner att jag verkligen gått flera steg tillbaka med sedan jag började rida Rocket. Vilket beror på att han inte har så bra självförtroende inom det, vilket gjort att mitt också minskat otroligt mycket. Och detta kommer från en tjej som suttit upp på en häst för första gången och hoppat en terränghäck på ca 120 cm, men har ännu inte vågat hoppa över 60 cm med Rocket. Jag vill utvecklas inom ridningen, både dressyr och hoppning. Eftersom Rockts/Saras tränare har sagt att vi inte får rida på ridbanan utan tränare längre. Vilket jag verkligen förstår, det är något han behöver. Då han inte alltid ser något ljus i att rida på ridbanan. Eftersom jag går på gymnasiet och betalar 500 kr till Sara i månaden, och vill rida ett träningspass i veckan (200 kr/st), så har jag inte råd med det. Det är den största orsaken till varför jag inte längre kommer rida Rocket.

Rocket är en speciell häst, man måste ha mycket tålamod och rida ordentligt för att få ut någonting av honom. Det är sånt tålamod jag inte har, iaf inte för honom. Jag har under min tid haft tre olika hästar under de senaste åren, men också provridit en del. Den jag även nu fortfarande vill ha, är en varmblods- och arabkorsning som jag hade som 3-åring. Jag red honom bara de 2-3 sista månaderna, av en tid på 8 månader. Det är en häst som jag har tålamod för, och det är STORT. På samma sätt den andra hästen hade jag inte heller så mycket tålamod för, men den var det bästa för tillfället och jag behövde inte betala. Jag vet att Rocket och jag inte går ihop, men jag har fortsatt under så här lång tid ändå, speciellt eftersom han hela tiden blivit bättre. Men det är därför jag inte längre ska rida honom, och det har Sara också sagt. Vi rider på helt olika sätt, hennes sätt passar jättebra för Rocket. Jag vet också att om jag tar med lektioner för Karolina så kommer vi komma bättre överens, men det är tyvärr inte något jag har råd med.

Jag vill ha en häst som jag ska träna med, en som man får ut mer av, någon man kan trima mer i ridhuset. Jag vet att jag inte har råd med en sån häst just nu, det är därför jag kommer ta ett litet uppehåll, och endast ta dressyr-och hopplektioner på min gamla klubb. Detta gör jag för att fortsättast utvecklas och inte tappa något, i väntan på att jag ska kunna ha en häst som jag själv passar med, och en häst som passar med mig, helst en egen!

Jag har den senaste tiden också känt att jag har börjat tröttna mer och mer, jag anser att det tar upp för mycket tid av något som jag inte gillar till 100 %. Där av tycker jag att det ska bli skönt att sluta. Orsaken till varför jag börjar tröttna är inte för att jag tycker att det är tråkigt och mycket med att vara i stallet 3-4 timmar varje gång, utan för att det inte är en häst som jag passar med. Jag vet inte riktigt att vi kommer någon vart, vilket är det jag vill.

Jag är för intensiv och "aggresiv" när jag rider, Rocket måste man vara lugn och ha mycket tålamod på. Så jag förstår att Rocket inte gillar mig vid vissa tillfällen. Det är därför jag inte ska fortsätta rida honom. Men han är en underbar häst, annars hade jag inte ridit honom i ett år nu. Nej, jag tycker inte det är pinsamt för jag tycker inte jag har gjort något fel.
"Jag har även fått en ordentlig dos av Rocket i helgen, känns skönt att jag ska sluta. Verkligen inte min häst!"
Ordentlig dos av Rocket = Jag har haft honom både lördag och söndag.
Känns skönt = Jag har den senaste tiden också känt att jag har börjat tröttna mer och mer, jag anser att det tar upp för mycket tid av något som jag inte gillar till 100 %.
Verkligen inte min häst = Han är tyvärr inte en sån häst jag vill ha. Vi passar inte bra tillsammans i alla tillfällen.

Jo, jag gillar Rocket. Men inte vid träning, eftersom jag inte har tillräckligt mycket tålamod. Vissa gånger går det, men inte alltid! Men jag betalar 500 kr i månaden, jag vill inte rida ut två gånger i veckan för det priset. Då hade jag lika väl kunnat fortsätta på den hästen jag red innan. Om jag skulle fortsatt, så gör jag inte det för min skull. Jag vill inte lägga så mycket pengar (det blir det för mig) i något jag inte är engagerad i till 100%. Speciellt för att jag vill utvecklas mer. Sen är det bra för alla att göra något som alla blir nöjda av, Rocket kommer tycka det är mycket bättre att ridas av en medryttare som passar honom bättre, vilket gör att Sara får en häst som kommer bli bättre. Och jag får rida en häst som jag vill. Alla blir nöjda.

/em.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du verkar inte direkt vara speciellt kunnig inom ridsport.

Det är aldrig hästens fel att det blir något, Det är ryttaren som inte är tillräckligt duktig.



Sluta skyll på rocket, för hästar har ingen kapacitet att tänka " nu ska jag vara dum" Det är du som ryttare som inte besitter så mkt kunskap att kunna hantaera en häst som honom isf..



Kanske är lika bra att du börjar på Ridskola igen så du lär dej grunderna i Ridningen för dom verkar du ju inte direkt kunna speciellt bra. För att bli en duktig ryttare måste man ha känsla för det, känsla är inget du kan köpa eller önska dej, det är något du har från början!



Tänk efter innan du skyller på hästen, se efter istället hur själv du rider och kanske ta dej en funderare på att hästar är inga maskiner som man kan galoppera omkring på. Utan de är levande varelser och de krävs rätt mycket kunskap för att kunna rida. Att rida är en sak, åka häst är en helt annan!!



2009-12-07 @ 13:00:23
Postat av: Sara

vilken idiot som skrev det innan! man kan inte passa med alla hästar, visst ska man kunna rida många olika typer med det är ingen som har påstått att du inte kan rida rocket, bara att du inte trivs med honom och det är två olika saker.

Det jag egentligen skulle säga var att du får komma och hoppa Emilio :P nu vilar han i för sig men vi lär ju komma hem på andra lov oxå ;)

2009-12-08 @ 08:28:20
URL: http://saraemjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0